Kilka słów o cieple - ogrzewanie i nagrzewnice - Piece i kotły grzewcze

Kilka słów o cieple - ogrzewanie i nagrzewnice czyli palniki na olej zużyty ie zaprogramowanie urządzenia jest często połączone z jego typowo elektrycznymi funkcjami. Dlatego też wielu specjalistów w zakresie naprawy instalacji elektrycznych musi posiadać także wiedzę z zakre

Dodane: 02-04-2019 03:07
Kilka słów o cieple - ogrzewanie i nagrzewnice - Piece i kotły grzewcze

Jak zautomatyzować proces?

palniki na olej zużyty

Podczas kursu na zawodowego elektryka coraz częściej możemy spotkać się z różnymi rodzajami programowania. Otóż, jak może niewiele osób wie, odpowiednie zaprogramowanie urządzenia jest często połączone z jego typowo elektrycznymi funkcjami. Dlatego też wielu specjalistów w zakresie naprawy instalacji elektrycznych musi posiadać także wiedzę z zakresu pisania programów, które odpowiednio pokierowałyby działaniami urządzenia. W dzisiejszych czasach coraz więcej sprzętów jest uzbrojonych w skomplikowane elementy elektryczne, którym muszą zostać zadane odpowiednie nastawy tak, aby cały układ działał sprawnie.


Stosuje się systemy obejmujące jedno mieszkanie

We współczesnym rozumieniu jest to dostarczenie ciepła do elementów grzejnych zlokalizowanych w docelowych pomieszczeniach za pomocą gorącej wody. Jednak zakres tego pojęcia jest szerszy – jest to dystrybucja ciepła po budowli, uzyskanego z przetworzenia paliwa w jednym, specjalnie przeznaczonym do tego pomieszczeniu, kotłowni, w tym przypadku piec nazywany jest kotłem centralnego ogrzewania, a elementy przekazujące ciepło w pomieszczeniach to grzejniki (potocznie kaloryfery). Do rozprowadzania ciepła wykorzystuje się wodę, parę wodną lub powietrze. Stosuje się systemy obejmujące jedno mieszkanie (centralne ogrzewanie etażowe), jeden budynek, kilka budynków, a nawet całe miasta.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Centralne_ogrzewanie


Nagrzewnica samochodowa

palniki na olej zużyty

Nagrzewnica samochodowa

Nagrzewnica ? urządzenie będące częścią samochodu, służy do ogrzewania wnętrza kabiny.

Nagrzewnica zbudowana jest w postaci bloku użebrowanych rurek, przez które przepływa gorąca ciecz z układu chłodzenia silnika. Napływające z zewnątrz zimne powietrze przepływa przez nagrzewnicę i po ogrzaniu jest kierowane do wnętrza kabiny. Przepływ powietrza może być wspomagany wentylatorem.

Rodzaje systemów regulacji działania nagrzewnicy:

W przewodzie doprowadzającym gorącą ciecz do nagrzewnicy wmontowany jest zawór, którym reguluje się przepływ cieczy, a tym samym intensywność nagrzewania
Przepływ cieczy nie jest regulowany, cały czas jest maksymalny, reguluje się natomiast sposób przepływu powietrza. Powietrze wpadające z zewnątrz jest kierowane częściowo przez nagrzewnicę oraz bezpośrednio do kabiny, regulacja polega na ustawieniu stosunku powietrza nieogrzanego do powietrza ogrzanego.

W niektórych samochodach w nagrzewnicy wmontowana jest grzałka elektryczna zasilana z instalacji elektrycznej samochodu. Zadaniem tego elementu jest ogrzewanie przepływającego powietrza gdy temperatura cieczy chłodzącej jest zbyt niska, np. zaraz po uruchomieniu silnika. Rozwiązanie to powoduje duże obciążenia instalacji elektrycznej.

Innym sposobem ogrzewania samochodu jest ogrzewanie postojowe (zw. webasto), które nie pobiera ciepła z układu chłodzenia, ale z bezpośredniego spalania benzyny lub oleju napędowego w wydzielonej do tego specjalnej komorze. W tym systemie ogrzewanie kabiny nie jest uzależnione od pracy silnika. Jest stosowane na obszarach o niskiej temperaturze np. Szwecja, Alaska ale także coraz powszechniej w krajach o klimacie umiarkowanym gdyż pozwala szybciej przygotować samochód do jazdy (topi śnieg), wpływa na mniejsze zużycie paliwa i podnosi żywotność silnika (jednostka napędowa jest rozgrzana - nie występuje efekt tzw. zimnego startu)

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nagrzewnica_samochodowa